Warsztaty z firmą Philips - sztuczna inteligencja w procesach biznesowych

24 kwietnia zakończył się wyjątkowy cykl szkoleń pt. „Sztuczna inteligencja w procesach biznesowych”, których celem było wzbogacenie wiedzy i umiejętności studentów lingwistyki dla biznesu w zakresie wykorzystania nowych technologii w praktyce biznesowej. Bezpłatne warsztaty poprowadził Łukasz Mieteń, przedstawiciel jednego z technologicznych liderów na polskim i międzynarodowym rynku – firmy Philips. Jak studenci wspominają kurs z ekspertem?

Kompetencje cyfrowe jako jeden z filarów współczesnej wiedzy

Semestr letni obfituje w niepowtarzalne wydarzenia skierowane do studentów różnych kierunków na Wydziale Filologicznym UŁ. Wśród licznych konferencji, spotkań z osobistościami ze świata literatury czy mediów oraz innych eventów angażujących społeczność akademicką, znalazły się także takie inicjatywy, które pozwoliły studentom przyjrzeć się lepiej obecnemu rynkowi pracy, a także umożliwiły im rozwinięcie cennych kompetencji zawodowych.

Jednym ze zrealizowanych w tym semestrze pomysłów był zaproponowany przez firmę Philips cykl szkoleń pt.: „Sztuczna inteligencja w procesach biznesowych”. Poprowadził je przedstawiciel znanej marki, a zarazem ekspert w dziedzinie tworzenia strategii sztucznej inteligencji oraz systemów na potrzeby biznesu – Łukasz Mieteń.

Przeprowadziliśmy serię warsztatów ze studentami, które miały na celu z jednej strony przybliżenie zagadnień merytorycznych, z drugiej zaś pokazanie, w jaki sposób tę wiedzę zastosować – co tak naprawdę student wchodzący na rynek pracy w dzisiejszych czasach powinien posiąść, żeby na tym konkurencyjnym rynku zaistnieć

– mówi prowadzący zajęcia, Łukasz Mieteń.

Biznes dla lingwistyki

Warsztaty prowadzone przez firmę Philips nie tylko przyniosły nowe spojrzenie na technologiczne innowacje, ale także zapewniły praktyczne umiejętności, kluczowe dla przyszłego rozwoju zawodowego. Skierowane do studentów lingwistyki dla biznesu zajęcia miały na celu przede wszystkim uzupełnienie humanistycznej wiedzy uczestników o zagadnienia technologiczne, ekonomiczne i gospodarcze.

Lingwistyka dla biznesu to bardzo szeroki kierunek, który posiada nie tylko możliwości związane z samym językiem, ale też rozwojem zawodowym, zarządzaniem czy ekonomią. I wszystkie te elementy pojawiły się na tych warsztatach, więc uważam, że dla mnie, jako studenta, te zajęcia były bardzo produktywne

– zauważa jeden ze studentów lingwistyki dla biznesu, Witek Stamplik.

Rozpoczęto od historycznego zarysu narzędzi SI, omawiając ich obecne możliwości i potencjalne kierunki rozwoju. Następnie głębiej poznano rodzaje sztucznej inteligencji, ich ewolucję oraz technologie wykładnicze, zwracając uwagę na początkowe bariery w ich rozwoju. Jednym z kluczowych zagadnień były Genarative Pre-trained Transformers (GPT) - szczególny rodzaj SI, któremu poświęcono osobny moduł.

W kolejnych częściach zajęć poruszono tematykę architektury GPT, wektorów, kodowania pozycyjnego, mechanizmu uwagi oraz sieci neuronowych. Nie zabrakło również omówienia obecnych problemów, takich jak halucynacje, stronniczość czy problem zbieżności celów i wartości SI i ludzi.

To ogromnie przydatne! Wiedza i umiejętności wypowiadania się na taki temat… Wielu pracodawców oczekuje od przyszłych pracowników takiej nowoczesnej wiedzy, dotyczącej również zagadnień technicznych

– dzieli się swoimi przemyśleniami uczestniczka szkolenia, Julia Rolewska.

W dalszej części programu skupiono się na kierunkach rozwoju i potencjalnych bariery. Tematycznie zagłębiono się w modele ogólne i specjalistyczne oraz bariery dostępności danych, przedstawiając również drogę od koncepcji do praktycznego zastosowania w biznesie.

Niezwykle istotnym aspektem szkoleń były również kwestie bezpieczeństwa i etyki. Omówiono rolę danych, ich wykorzystanie, a także odpowiedzialność i etykę w kontekście wykorzystania narzędzi SI w biznesie.

Studenci w obliczu „nowego” rynku pracy

Dynamiczne zmiany technologiczne i kusząca wizja automatyzacji kolejnych procesów biznesowych sprawiają, że młodzi ludzie, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową, mierzą się z licznymi obawami.

Tajemnicą wielką nie jest to, że sztuczna inteligencja tworzy pewnego rodzaju konkurencję dla prostych czynności. To może studentów w jakiś sposób przerażać, bo myślą sobie: czy ja jeszcze w ogóle mogę na tym rynku coś ugrać?

– zaznacza przedstawiciel Philipsa.

Studenci obawiają się, że ich kierunki studiów mogą stać się przestarzałe lub mniej konkurencyjne na rynku pracy. Ekspert z Philipsa uspokaja jednak, że technologia otwiera również drzwi do nowych ścieżek kariery i pozwala na rozwój umiejętności, które są coraz bardziej poszukiwane przez pracodawców – dlatego ważne jest, aby programy edukacyjne uwzględniały naukę umiejętności cyfrowych, pracy z danymi oraz zrozumienie podstaw nowych technologii:

Firmy w tym momencie borykają się z takim problemem, gdzie wszyscy mówią o sztucznej inteligencji, ale tak naprawdę bardzo niewiele osób teraz na rynku pracy wie, jak z tej sztucznej inteligencji korzystać. Sztuczna inteligencja może mnie jako pracownika usprawnić

– kontynuuje Łukasz Mieteń.

Współpraca ze światem biznesu

Współpraca dużych przedsiębiorstw ze środowiskiem akademickim w kontekście problemów świata technologicznego zdaje się być nieoceniona. Wsparcie liderów biznesu, takich jak firma Philips, kompleksowo przygotowuje studentów do stawienia czoła nowym, czasem jeszcze niezbadanym wyzwaniom nowego rynku pracy.

Mamy cały program praktyk studenckich, które pozwalają tę wiedzę wyniesioną z murów uczelni zastosować w środowisku bardzo dynamicznej pracy. Pracy, która dotyka bardzo wielu procesów po to, żeby się oswoić z tym, w jaki sposób na co dzień pracuje się w dużej, międzynarodowej firmie. Dlatego warto śledzić to, co dzieje się na naszej stronie. Tam są ogłaszane programy naboru

– puentuje ekspert.

Programy stażowe, praktyczne warsztaty, kursy kompetencji, praktyki zawodowe czy projekty mentoringowe  – to zaledwie kilka z wielu przykładów tego, w jaki sposób świat biznesu współpracuje z Wydziałem Filologicznym UŁ. Wiemy, że projekt „Sztuczna inteligencja w procesach biznesowych” nie jest ostatnią inicjatywą, która została zrealizowana na naszym Wydziale – mamy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości kolejni studenci będą mogli przekonać się, jak istotne dla ich kształcenia są spotkania z doświadczonymi praktykami ze świata biznesu.